Dienstverlening

Quality Assurance: De Herosult kwaliteitsnorm

Kwaliteit is een breed begrip, dat op vele manieren uitgelegd kan worden. Soms kan een kwaliteitsoordeel worden uitgedrukt in een algemeen erkende waardering, zoals bijvoorbeeld een ISO certificering. Veel vaker echter, staan er geen duidelijke normeringen vast en is niet goed vast te stellen of een project, plan of product voldoet aan de benodigde kwaliteit.

Des te duidelijker is het wanneer de kwaliteit in het gedrang komt. Het project kost onnodig veel geld en duurt veel langer dan gepland, resultaten vallen tegen en situaties dienen zich aan waarvan u denkt “hadden we dat niet kunnen voorkomen?”.

Herosult helpt u graag bij het borgen van de kwaliteit van uw programma’s, projecten en organisatie. Onze medewerkers hebben een ruime ervaring in vele uiteenlopende programma’s en projecten op het snijvlak van processen en ICT. Hierdoor hebben ze een scherpe, objectieve en kritische expertblik ontwikkeld op hun vakgebied.

De Herosult kwaliteitsnorm

Voor Herosult draait de kwaliteit van uw projecten om:

Wij zijn pas tevreden als het beste resultaat is bereikt. Het beste resultaat wordt alleen bereikt door de kwaliteit continue te bewaken. Herosult onderscheidt twee soorten dienstverlening op het gebied van kwaliteitsbewaking.

Kwaliteitsborging als vast onderdeel van uw project of programma

Veel programma’s en projecten onderkennen het belang van doorlopende aandacht voor kwaliteit en onderkennen hiervoor een rol in de projectorganisatie. Herosult is vertrouwd met het uitvoeren van deze Quality Assurance rol. Onze medewerkers dragen er zorg voor dat het project conform het plan wordt uitgevoerd en borgen dat het gewenste professionele niveau binnen budget wordt behaald. Gedurende het project of programma worden diverse kwaliteitscontroles uitgevoerd. Dat kan periodiek, bijvoorbeeld tijdens een faseovergang, of op vooraf vastgestelde projectresultaten.

We bewaken de kwaliteit door middel van kritische reviews van producten, objectieve besprekingen over resultaten, door directe waarnemingen en terugkoppelingen van medewerkers die meedraaien in de projecten. Eventuele knelpunten signaleren we snel en we maken deze bespreekbaar op afgesproken momenten dan wel proactief wanneer de situatie erom vraagt. De insteek hierbij is tijdige, heldere en eerlijke communicatie.

Op deze wijze stellen wij u in staat een project vanaf de voorbereiding tot en met de afronding scherp te bewaken en indien nodig tijdig bij te sturen.

Een expertblik op uw plannen, resultaten of voorgenomen beslissingen

Naast het borgen van de kwaliteit als onderdeel van uw project of programma, voeren we ook ad hoc onafhankelijke audits, experttoetsen en second opinions uit. Hierbij beoordeelt Herosult in een kort tijdsbestek de aanpak, voortgang en prestaties van uw project of programma. Ook wordt een second opinion vaak ingezet bij de afweging van investeringsbeslissingen of andere bestuurskundige vraagstukken.

Om te komen tot een oordeel over de kwaliteit, wordt het projectdossier methodisch doorgelicht, hierbij worden in het bijzonder de aanpak en de projectresultaten aan een stringente kwaliteitstoets onderworpen. Daarnaast treden wij in contact met de belangrijkste stakeholders van het project door hen gestructureerde interviews af te nemen. Op basis van onze bevindingen krijgt u een onafhankelijke en objectieve rapportage met conclusies en aanbevelingen over de kwaliteit en de risico’s die u loopt.

Wij hebben door de wol geverfde specialisten in huis op het gebied van programma- en projectmanagement, procesanalyse, procesontwerp, procesimplementatie, business cases en de selectie en invoering van ICT systemen. Door hun ruime ervaring maken zij zich de materie snel eigen en dringen zij snel tot de kern van het probleem door. Wij stoppen echter niet bij constateringen, maar komen tevens met oplossingen om de knelpunten te kunnen verhelpen.

Wij gaan graag vrijblijvend met u in gesprek voor een aanbieding op maat.

ing. Henk de Gilde.

Voor informatie

Henk de Gilde

+31 6 55378140