Dienstverlening

BPM bouwt voort op BPR en Lean

Processen zijn onlosmakelijk verbonden met organisaties. Veel organisatie-ontwikkelingsmethoden richten zich op procesverbetering. Met Taylor heeft dit sinds 1900 een wetenschappelijke vlucht genomen. In 1913 werd de lopende band in de Ford fabrieken geïntroduceerd. Hierna volgden diverse managementstromingen van bureaucratie tot mensgericht organiseren. Een van de grondleggers van de huidige wijze van procesbenadering is Michael Hammer die in 1990 zijn eerste artikelen publiceerde over Business Process Re-engineering (BPR) een managementtechniek om bedrijfsprocessen radicaal te transformeren. In dezelfde periode ontstond Lean Manufacturing bij Toyota dat voortborduurde op het Just In Time Concept en het kwaliteitsdenken. Business Process Management (BPM) is 10 jaar geleden ontstaan en kan worden beschouwd als de opvolger van BPR. Eigenlijk is BPM een verzamelbegrip. Wij zien BPM enerzijds als een managementfilosofie en anderzijds als een ICT platform.

BPM: een managementfilosofie

In BPM beschouwen we organisatie als een set van End-to-End processen. Voorbeelden hiervan zijn Order tot Inning en Inkoop tot Betaling. Een procesketen wordt afgestemd op de klant en optimaal ingericht door alle verspillingen te elimineren. Ketens kunnen worden uitgebreid met processen bij de klant en leveranciers waardoor netwerkprocessen ontstaan.
In de procesbesturing speelt automatisering een steeds belangrijkere rol. Activiteiten worden automatisch gerouteerd en aangestuurd door automatisering. We spreken dan over workflow of werkstroom processen.

BPM: een ICT platform

Voor het ondersteunen van werkstromen worden in toenemende mate BPM platforms gebruikt. Dit zijn ICT instrumenten die gebruikt worden voor procesontwikkeling en executie. Procesontwikkeling wordt ondersteund met geavanceerde modelleertools die vaak ook processimulatie mogelijk maken. Procesexecutie houdt in dat het proces wordt uitgevoerd conform het gemodelleerde proces. Er is dus een directe koppeling tussen het gemodelleerde proces en de werkstroomuitvoering. Hierdoor ontstaan nieuwe procesvormen. Voorbeelden hiervan zijn Straight Thru Processing (STP) dat banken gebruiken om volautomatisch aandelentransacties uit te voeren, Self Service waarbij klanten zelf verzekeringen afsluiten en Zaakgericht werken waarbij een dossier van begint tot eind wordt gevolgd.

Ons aanbod

Business Process Management

Herosult brengt de twee invalshoeken van BPM, de managementfilosofie en de platformoplossing, bij elkaar. Wij hebben onze langdurige ervaring in procesontwikkeling gecombineerd met de mogelijkheden van moderne BPM platforms en een uniek concept voor superprocessen ontwikkeld.

Kenmerken van onze aanpak zijn:


Verreikende resultaten

Met de Herosult BPM aanpak gaan wij niet voor de kaasschaaf optimalisatie. Wij veranderen processen fundamenteel en realiseren verreikende resultaten. Onze andere kijk op processen leidt tot innovatieve processen die schaarse medewerkerscapaciteit optimaal benut. We combineren de mogelijkheden van de nieuwste BPM platforms met pakketoplossingen uit de Cloud. Hierdoor worden processen beter ondersteund met automatisering tegen lagere kosten. We transformeren de proceskijk van medewerkers van uitvoering naar continue verbeteren en bieden instrumenten om hier actief op te sturen. We bouwen aan de organisaties van de toekomst.

Herosult heeft voor diverse organisaties BPM trajecten uitgevoerd waaronder Vestia, NCCW en Wetterskip Fryslân.

ing. Ronald Kamer.

Voor informatie

Ronald Kamer

+31 6 55378122