Dienstverlening

Resultaten en waarden

Uit ervaring weten wij dat veel organisaties moeite hebben met het creëren van waarde. De start van een programma begint hoopvol. Er wordt een Business Case (Kosten/Batenanalyse) gemaakt die klinkt als een klok en een hoog rendement beloofd. Vervolgens ontstaan de tegenvallers en het oplossen hiervan kost zoveel energie dat de resultaten steeds verder verwijderd raken van de baten. Op den duur is men al tevreden als een nieuw proces is ingevoerd of een nieuwe ICT oplossing is geïmplementeerd. De oorspronkelijke Business Case is inmiddels in de bekende onderste lade van het bureau beland.

Herosult biedt een methode voor het houden van een continue focus op het creëren van waarde in een programma waarmee we bedoelen dat we echte waarde realiseren voor de organisatie. In het programma sturen we actief op het realiseren van verbeteringen en daarom stoppen we niet bij het definiëren van de verwachte baten. We meten gedurende de gehele looptijd van het programma of er daadwerkelijk verbeteringen optreden als gevolg van het invoeren van de resultaten van de projecten. Hiervoor maken we gebruik van een meetinstrumentarium dat de te meten criteria en de meetmethode omvat. Ook de kosten houden we constant in de gaten waardoor we vroegtijdig kunnen bijsturen op het behalen van een optimaal rendement.

Onze aanpak

In de eerste fase van het programma brengen we de verwachte baten in kaart met behulp van een zogenaamde Batenkaart. Hierin is een batengebied uitgewerkt in financiële en kwalitatieve baten. De Batenkaarten vormen de basis voor het ontwikkelen van de Batenmonitor. Dit is een meetinstrumentarium om te meten of de invoering van een nieuw proces of systeem daadwerkelijk leidt tot voordelen voor de organisatie.

Waardecreatie

De Batenmonitor bevat de volgende onderdelen:


Basis voor Waardecreatie

Herosult stopt niet bij het creëren van papier. Programma’s zijn pas succesvol als ze waarde toevoegen aan de organisatie. Dan zijn we tevreden. Onze inzet is gericht op het creëren van waarde en hiervoor hanteren we concrete instrumenten. Dit helpt medewerkers in het programma inzicht en gevoel te krijgen bij baten. De verantwoordelijkheid in het programma verschuift van het opleveren van resultaten naar het creëren van waarde en dan pas worden programma’s echt succesvol.

Herosult heeft voor diverse organisaties waarde gecreëerd waaronder Vestia, en Wetterskip Fryslân.

ing. Henk de Gilde.

Voor informatie

Henk de Gilde

+31 6 55378140