Lean Processen

Bedrijven en overheidsinstellingen staan momenteel voor zware opgaven. Klanten en burgers stellen steeds hogere eisen aan de dienstverlening terwijl de kosten vaak substantieel omlaag moeten. Lange tijd is kostenreductie gebruikt als snelste en kortste route naar een beter bedrijfsresultaat. De negatieve consequenties van opeenvolgende kostenbesparingen worden echter dagelijks in de kranten pijnlijk duidelijk. Bedrijven die failliet gaan, kwaliteitsproblemen, gebrekkig onderhoud, gebrek aan motivatie bij personeel, toenemend aantal storingen en ga zo maar door. De grens is in de meeste gevallen bereikt!

Lean is een succesvol antwoord!

Waarom slagen sommige bedrijven er wel in om anticyclisch goed te blijven presteren? Succesvolle bedrijven zijn op een slimmere manier naar processen gaan kijken. Het antwoord zit in een methode die zowel de kosten reduceert maar eveneens de klantwaarde verbetert, het antwoord is Lean!

Lean is ontstaan bij Toyota in een productieomgeving. Lean is zowel een filosofie als een methodische aanpak. De Lean filosofie hanteert het uitgangspunt dat alle onderdelen van een proces, veelal de activiteiten genoemd, waarde moeten toevoegen voor de klant. Activiteiten die geen directe bijdrage leveren zijn verspilling en worden uit het proces gesneden. De Lean methodiek beschikt over diverse tools en technieken om dit soort verspilling in een proces op te sporen. Voorbeelden van verspilling in processen zijn bijvoorbeeld onnodige wachttijden, teveel of te snel produceren, onnodige voorraden, verplaatsingen en correcties.

Herosult introduceert Lean binnen de dienstverlenende sector!

Herosult past Lean ook succesvol toe binnen de dienstverlenende sector. Net als in productieomgevingen worden hiermee significante resultaten bereikt. We starten hierbij consequent met het formuleren van ambitieuze procesdoelstellingen. Wij starten dus niet direct met het verbeteren van de bestaande processen, maar redeneren initieel vanuit echte To Be idealen. Medewerkers worden door ons uit de waan van de dag onttrokken om zonder beperkingen hun gedroomde proces neer te zetten. Randvoorwaardelijk voor het bereiken van het gewenste niveau en de bijbehorende resultaten is een gedegen projectstart inclusief een goede aanpak en het beschikken over een lange adem en commitment binnen het hele bedrijf.

Herosult helpt bedrijven op weg met Lean met een beproefde projectaanpak. Lean organisaties ontwikkelen zich in meerdere jaren tot een bedrijf dat in een continue verbetercyclus terecht komt. Een mooi voorbeeld hiervan is Scania in Zwolle. Herosult heeft de lessons learned van succesvolle Lean implementaties gebundeld waardoor nieuwe organisaties een vliegende start kunnen maken. Op deze wijze zijn snel significante verbeteringen in de procesgang en bijbehorende resultaten zichtbaar. In het streven naar een continue verbetercyclus wordt het personeel extra gemotiveerd door tastbare aanpassingen in het proces die de werkzaamheden vereenvoudigen, overbodige onderdelen elimineren en de foutkans verkleinen.

Naast de aandacht voor processen, waarde en continue verbetering is met name de medewerker van belang. De juiste houding, cultuur en gedrag zijn randvoorwaardelijk voor succes. Het management zal voorbeeldgedrag moeten vertonen en de organisatiestructuur zal idealiter meer richting een omgekeerde piramide transformeren. Bottum up invulling aan Top Down vastgestelde procesdoelstellingen. Ingediende verbetervoorstellen, zowel praktisch als beleidsmatig, worden zo snel mogelijk opgepakt en bijbehorende resultaten zijn daarmee direct zichtbaar voor medewerkers. Dit motiveert en ondersteunt de continue aandacht voor verbeteringen. Nogmaals, Lean is een kwestie van een lange adem en wanneer een continue verbetercyclus wordt bereikt dan is het project pas echt geslaagd. De omgeving en concurrentie stopt tenslotte ook niet met veranderen.

Herosult onderscheidt zich door vanuit de inhoudelijke, procesmatige kant tevens op projecten als katalysator voor medewerkers in het organisatie verandertraject te fungeren. Lean zit in de genen van onze business consultants en wij dagen u uit om samen met ons processen efficiƫnter, goedkoper en met meer waarde en focus in te richten. Wij stoppen niet bij nieuwe processen maar dragen daarnaast zorg voor de implementatie en overdracht van een continu verbeterproces zodat de klantwaarde blijft toenemen!

ing. Henk de Gilde.

Voor informatie

Ronald Kamer

+31 6 55378122