Kostenreductie: Crisis, en nu?

In tijden van crisis grijpen organisaties terug op de oer-overlevingsstrategie: kostenreductie. Dit begint meestal met het snijden in de out of pocket kosten en eindigt bij het ontslaan van medewerkers of een faillissement.

Snijden in kosten is niet per definitie verkeerd. Integendeel van het wegsnijden van activiteiten die geen waarde toevoegen of afscheid nemen van ongezonde onderdelen van een organisatie kan een louterende werking uitgaan. In veel gevallen echter blijft het effect van kostenreductie beperkt tot de korte termijn. Trekt de economie nog steeds niet aan dan volgt weer een bezuinigingsronde. Kostenreductie kan niet tot in de eeuwigheid doorgaan. Op een gegeven moment zijn de kosten op en is er ook geen organisatie meer. De vraag doemt op: bestaan er geen slimmere reacties op een crisis?

De oplossing

Bij Herosult leggen we de focus op de positieve kanten van de crisis. Een crisis biedt kansen om belangrijke hervormingen sneller door te voeren om de veerkracht van een organisatie fundamenteel te verbeteren. De heilige huisjes kunnen worden aangepakt en worden omgevormd tot structurele verbeteringen. In tijden van crisis geldt echter één belangrijke randvoorwaarde: we kunnen niet lang doen over het doorvoeren van hervormingen. De positieve effecten moeten snel merkbaar worden. We moeten dus op zoek naar die maatregelen die een positief effect sorteren op de korte en liefst ook lange termijn.

Innovatief kosten reduceren

Wat organisaties helpt in crisistijden is: innovatief kosten reduceren oftewel de dingen slimmer doen met minder middelen. Herosult zoekt de kansen hiervoor in de klantbehoeften, de diensten en producten en de processen. Hierbij gaat het om de echte vragen:

De kunst hierbij verder te kijken dan bestaande behoeften, bestaande producten en bestaande processen. Pas dan ontstaan er mogelijkheden voor radicale innovaties die we in crisistijden zo hard nodig hebben.

Instrumenten voor radicale innovatie

Herosult biedt diverse instrumenten om fundamenteel te kijken naar klanten, producten en diensten en processen. Hierbij hanteren we twee invalshoeken:

Inzicht creëren we door het hanteren van doelgerichte diagnose-instrumenten om snel de vinger op de zere plekken te kunnen leggen. Een voorbeeld hiervan is het opstellen van een Procesprofiel. Een goed inzicht biedt al een belangrijke basis voor een substantiële verbetering.

Scenario ontwikkeling begint bij ons met een ambitie. Wat willen we bereiken en hoe ver willen we gaan? We leggen de lat hoog en dagen de organisatie uit met ons mee te gaan en onbetreden gebieden te exploreren.

Waar het volgens Herosult echt om gaat is implementeren. We realiseren pas resultaten als veranderingen worden doorgevoerd. En hoe sneller we invoeren, hoe eerder resultaten zichtbaar worden. Herosult biedt structuur voor snelle en gedegen implementaties. Hierin speelt de voorbeeldwerking van onze consultant een belangrijke rol. We willen echte resultaten, maken afspraken over invoering en komen deze na. Dit straalt af op medewerkers van een organisatie. En met succes creëren we meer succes.

ing. Henk de Gilde.

Voor informatie

Henk de Gilde

+31 6 55378140